Töredelmesen bevallom, nekem gyengéim a régi babakocsik. Formáikkal, nagy kerekeikkel teljesen elbűvölnek, szívesen tologattam volna egy ilyet, amikor tologattam még bármit is. Ezért evidens volt számomra, hogy sorozatunk következő részében a babakocsik őseiről legyen szó.
Az első babakocsik Angliában, akkor még gyermekkocsi néven, még csak három keréken guruló ülések voltak, amiket tulajdonképpen a mozgássérültek kocsijaiból alakítottak át a gyerekeknek. Ezekben a már ülni tudókat tudták tolni, és elég kényelmetlenek voltak. Hasonlót kell elképzelni, mint az első képen lévő darab, bár ez egy fejlettebb változat, de a három kerék még ott figyel.
A fenti kocsik azonban nem oldották meg a kicsi babák hordozásának kérdését, kellett egy olyan gyermekkocsi is, amiben fekhetnek, mert ugye az előbbiből kidőltek simán. 1880 körül jelent meg két formája a babakocsiknak, amiben már fekhettek a kisdedek. Az első tulajdonképpen egy fonott bölcső kerekekre szerelve, ami önmagában szerintem zseniális ötlet volt attól, aki feltalálta. Olyan "hogy erre én miért nem gondoltam eddig" típusú felfedezés.
A második verzióban, amit fent láthattok, a hagyományos postakocsit alakították át babakocsivá. Ilyen kocsikban húzták maguk után a postások a leveleket és csomagokat, erre szereltek két kicsi kereket még, hogy kisebb helyen lehessen velük fordulni. Hihetetlen sikert értek el ezzel a fajta babakocsival, a következő évtizedekben tömegek használták, habár kihívásokkal küzdött azért borulékonyságilag. Ezért kezdték aztán a két kicsi kerék méretét növelni, hogy stabilabb legyen. Innen már csak egy ugrás és párszáz év kellett, hogy eljussunk korunk hiperszuper babakocsijáig.
Forrás: V&A Museum of Childhood
KOMMENTEK