Gyerekszoba

A környezet, ami születésünktől körbevesz bennünket, nagyban befolyásolja, milyen lesz az ízlésünk, mi magunk milyenné válunk.

KOMMENTEK

CÍMKÉK

Alkot az Olvasó 5.

2009.03.30. 10:14 zaphodbb

A tojásfestéses poszthoz érkezett Vacskamati levele, sok kiegészítéssel és saját tapasztalattal. Ezúton is ezer köszönet, hogy ilyen részletesen és képekkel szemléltetve leírta a tapasztalatokat, praktikákat, mert nagy segítség nekem (is), és rengeteg új infót kaptam belőle, remélem, Olvasóinknak is hasznára lesz. Már gyűjtöm a hagyma héjakat, nem menekül a családom idén a büdös, de természetes tojásfestéstől!

"Szia!

Az én tojásaim ilyenek szoktak lenni. Korábbi években csak hagymával csináltam, de aztán megszülettek a lányok, és nagyobb lett az igény a sokszínű tojglikra. Két éve a hagymáson kívül minddel kudarcot vallottam, tavaly már volt egy-két sikeres kísérletem. Martha Stewart honlapján van egy tök jó cikk a természetes festékekről, gyönyörű, csábító színekkel - amik persze sokszor nem igazán jönnek be.. :S Valahol egy vidijó is van, amiben Martha (talán Bette Middlerrel?) festi a tojásokat. Martha lelkendezik, milyen fantasztikus árnyalatot kapsz, ha fehér tojást kávéba mártasz: Bette meg is jegyzi - aha, mintha barna tojás lenne.. :D heheh..

Azért van néhány klassz praktika benne. Amire vigyázni kell - van, ahol azt írják, öntsd bele az ecetet, aztán hagyd egész éjszakán át állni. Na, ezt nem szabad. Úgy feloldja a tojás héját, mint a szél.. A világoskék tojásaim így készültek: álltak, álltak a káposztalében, reggelre gyönyörű sötétkékek lettek, aztán, amikor le akartam szedni róla a harisnyát, jött vele együtt a tojás héja is. Végülis érdekes lett, mert ahol a levél védte a héjat, ott fehér és ép maradt, így kissé kiemelkedett a többi részből.

Leírom, én hogy csinálom, hátha tudod használni: a berzseléshez elszakadt nejlon harisnyákat kell összeszedni, ha nincs, jó a gézlap is, de számítani kell rá, hogy annak a rajzolata meglátszik a tojáson. (Megjegyzem,a harisnyáé is, és nagyon szép a mintája). Festés előtt egy jó kiadós séta alkalmával gyűjtjük be a növényeket. Amit már mindig keresek: pitypang, rózsa, málna, eperlevél, cickafarkfű, pásztortáska, borostyánlevél, ibolya levele és virága, fűszálak lehetőleg kalásszal együtt, kankalin, nyírfalevél, lóhere, petrezselem, akáclevél, kerek repkény. Begyűjtés után jól meg kell mosni, vízben hagyni, hogy frissek maradjanak, de mikor a tojásokat kezded mosni, már ki kell szedni a vízből, hogy egy picit elkókadjanak, így könnyebb a tojásra simítani. A zsírtalanított tojásra úgy lehet legkönnyebben a levelet feltenni, ha előtte picit vízbe mártod, ettől a kissé fonnyadt zöldség rátapad. Erre kell szorosan ráfeszíteni és jó szorosan megkötni a harisnya-négyzetet. Így kell megfőzni őket.

A barna tojások hagymásak: már jó előre érdemes gyűjteni a héjakat (én év elejétől gyűjtögetem már) , ha valaki ezt elmulasztotta, nagyitől, szomszédtól, saját készletből össze lehet hámozni a külső héjakat - kb. egy laza nejlonbevásárlózacskónyi kell 10-12 tojáshoz. Ezt is kissé meg kell mosni, aztán egy megfelelő méretű lábos alját kibélelni vele. erre kerülnek a még nyers tojások, közéjük is néhány levél, és a maradékkal beborítani. Annyi vizet öntök rá, hogy jól ellepje, és felteszem főni. A képen látható színek eléréséhez kb. fél órát főzöm. (És a tojássárga szélén megjelenő kékes gyűrű okozta esztétikai csorbát leszámítva semmi baja nem lesz a tojásnak, nyugodt szívvel megesszük. :D) Időnként evőkanállal ki-ki lehet emelni egyet, hogy lásd milyen a színe. Fél óra után elzárom a lángot, és kb. fél deci ecetet öntök bele. Megint nézegetés, és mikor már tetszik a szín , kiszedegetem őket: egy tálcára több réteg papír törlőkendőt rakok, erre emelem ki a tojást úgy, hogy óvatosan végiggurítom a papíron így leitatva a felesleget. Még forrón le kell vágni róla a harisnyát, közben óvatosan le is törlöd vele a leveleket, nem szabad dörzsölni, mert akkor a szín is lejöhet- bár ez hagymánál ritkán fordul elő, inkább a többi színnél sanszos.

Nálunk a családi kedvencek mindig a legmélyebb színűek, egyik-másik olyan gyönyörű, mintha mahagóniból faragták volna. Minél sötétebb, annál kontrasztosabb rajta a levél mintája. Ha szeretnéd rajtahagyni a levelet, meg kell várni, míg kihűl, akkor szó szerint rásül a zöldség. Persze van, amelyik lepattogzik róla, de ezt még nem tudtam kitapasztalni, melyik tapad, melyik enged... És ahogy a cikkben is írták: a virágok megváltoztatják/elvesztik a színüket főzéskor.

A narancssárga tojglik a már kihűlt hagymalében áztatott főtt tojások lettek.

A többi festéshez külön főzöm meg a tojásokat, és a felhasználásig főzővízben melegen tartom. Előtte már ajánlott a festékoldatokat előkészíteni. A kurkumás festéshez 1 l vízbe öntök 1 tasak fűszert, főzöm egy fél órát, aztán bele 2 ek. ecet, és ebbe teszem a meleg főtt tojást. Sajna, leszűrni lehetetlen, és sokszor a tojásra tapadnak az apró szemcsék, ezért tükörsima sohasem lesz, de a színe csodás. Arra érdemes még figyelni, hogy sárgába ne tegyünk berzselt barna héjú tojást, mert nem elég éles a kontraszt, olyan hatású lesz, mintha elrontottuk volna.

A káposztáról túl sokat nem tudok írni, a Stewart féle leírás alapján próbáltam csinálni, de nem túl fényes sikerrel. Idén előre megfőzöm majd a levet - akár egy-két nappal korábban is, mert a csillivilli húsvéti díszes lakást öngyilkosság főtt káposztával bebüdösíteni. És akár sóval, akár só nélkül, de az ecetet mindenképpen csak az utolsó fél órában teszem majd hozzá.  

 

A céklával még nagyobb volt a kudarc: a gyönyörű főzőlé meg sem kottyant a tojáshéjnak. Petrezselyem, spenót dettó. Azt hiszem, idén ezeket ki is hagyom. Viszont a feketeribizli/áfonyalé hatását én is ki szeretném próbálni.. :D

Martha blogján azt írják, fesd át akrillakkal a kész tojást, hogy szépen csillogjon.. Broáf! Akkor mi értelme a természetesnek? A csillieffekt elérésének ősi módszere: szalonnabőrkével átdörzsölni a még langyos tojásokat. (Vegák és reforméletmódot folytatók étolajba mártott vattapamaccsal helyettesíthetik :D)

Remélem, írtam valami újdonságot is. Nagyon tetszenek a blogjaid! :D

Szép napot, üdv: Vacskamati

U.i.: mivel én varrogatok is, a megmaradt festékbe néhány textilt is dobtam, nagyon szép, természetes árnyalatokat kaptam. :)"

6 komment

Címkék: gyerek húsvét konyha ünnep szülő anya apa dekor alkot az olvasó

A bejegyzés trackback címe:

https://gyermekszoba.blog.hu/api/trackback/id/tr81032404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vacskamati4 · http://vacskakucko.blogspot.com/ 2009.03.30. 11:53:18

Hát.. nem bánnám, ha ilyen kékjeim lennének.. :D De még mielőtt bárki belelkesülne, sajna, csak a babás kép színhelyes.. ;)

felhasznalo · http://gyermekszoba.blog.hu 2009.03.30. 12:32:27

Hm, nem tudom, miért lettek ennyire kékek, mikor átküldtem, nálam még más volt a színük... Na, mindjárt értekezem zaphodbb-vel.:)

zaphodbb · http://gyermekszoba.blog.hu 2009.03.30. 12:43:18

@Vacskamati4: ööö nem értem m i történt, én első körben ilyen kéknek kaptam meg a képeket:)) most másodikra már a valós színekkel jött át, cserélem egy pillanat!

felhasznalo · http://gyermekszoba.blog.hu 2009.03.30. 12:47:53

Pedig mikor tőlem elindultak, még csak a bal alsó sarokban volt három kékes tojás. Úgy tűnik, a kékség fertőző.

Belestem az elküldött mappába is, ott is rendbe volt még... Lehet, hogy nem fotosop, hanem UPC?

zaphodbb · http://gyermekszoba.blog.hu 2009.03.30. 12:52:35

no, javítottam, beszarás, komolyan, én még csodálkoztam is, hogy ilyen kékre mijaszösszel sikerülhetett?:D Ez UPC vagy a gmail huncutsága, barátaim, mert én és a fotosop köszönő viszonyban is alig:))

Vacskamati4 · http://vacskakucko.blogspot.com/ 2009.03.30. 13:06:40

:-) Pedig már kezdtem örömködni, hogy valaki közben rájött a tökéletes kékség receptjére.. Nah, majd idén.. ;)
süti beállítások módosítása